Universitat Rovira i Virgili

Antifrau URV

|Alt imatge central|

Uns dels principis fonamentals recollits en el Codi ètic de la Universitat Rovira i Virgili és el de la integritat i el bon govern. Així doncs, segons estableix aquest document, la URV ha de vetllar perquè tots els membres de la comunitat universitària actuïn de manera íntegra, és a dir, duguin a terme la seva activitat amb honestedat i veracitat, i estableixin vincles de seguretat basats en la confiança i l'honorabilitat.

El Consell Europeu va aprovar el programa Next Generation EU el 21 de juliol de 2020 per estimular la recuperació econòmica i la reparació dels danys causats per la pandèmia de la covid-19. El Reglament (UE) 2021/241, del Parlament Europeu i del Consell, obliga els estats membres a introduir en els plans de recuperació i resiliència que presentin un sistema que prevegi mesures adequades per protegir els interessos financers de la UE, incloent-hi la prevenció, detecció i correcció dels conflictes d'interès, la corrupció i el frau en la utilització dels fons atorgats.

D'acord amb aquest mandat, l'Ordre HFP/1030/2021, de 29 de setembre, per la qual es configura el sistema de gestió del Pla de recuperació, transformació i resiliència, estableix l'obligació d'aprovar un pla de mesures antifrau en el termini de 90 dies des de la l'entrada en vigor. Ha de permetre garantir que els fons de recuperació s'han utilitzat d'acord amb les normes aplicables, pel que fa a la prevenció, detecció i correcció del frau, la corrupció i els conflictes d'interès.

En aquest sentit, el Consell de Govern de 21 de desembre de 2021 va aprovar el Pla d'integritat institucional i mesures antifrau de la Universitat Rovira i Virgili en l'àmbit de la contractació pública i les subvencions.

El Pla estableix, en el seu títol V, la creació d'una Comissió Antifrau amb la funció específica de la prevenció, detecció, correcció i persecució del frau, corrupció i conflictes d'interès en tots els processos dels quals és responsable la URV. Aquesta comissió es va constituir el 21 de desembre de 2022. La Comissió Antifrau assumeix com a funció específica la prevenció, detecció, correcció i persecució del frau, corrupció i conflictes d'interès en tots els processos dels quals és responsable la URV.


Normativa

Interna de la URV

Externa

L'Oficina Antifrau de Catalunya ofereix una pàgina amb una explicació dels fons europeus, amb enllaços a altres webs interessants i al final de tot una selecció de la normativa europea, espanyola i catalana més rellevant:


Política de regals de la URV

(Pla Antifrau, II. Accions preventives 4. Política de regals i altres beneficis)

El personal de la URV ha d'abstenir-se d'acceptar qualsevol obsequi, valor o servei que se li pugui oferir per raó del càrrec o que pugui comprometre l'execució de les seves funcions.

No s'ha de considerar irregular l'acceptació de mostres de cortesia, objectes commemoratius i protocol·laris, per exemple els següents:

  1. Regals que puguin ser intercanviats o rebuts en l'exercici de càrrecs o missions institucionals, així com l'atenció emmarcada en esdeveniments públics o promocionals.
  2. Despeses de manteniment i allotjament i les atencions derivades de la participació en un acte públic o visita oficial per raó del seu càrrec, així com la participació o presència en presentacions, congressos, seminaris o actes similars de caràcter científic, tècnic o cultural.
  3. Articles de propaganda o publicitat, així com invitacions a esdeveniments de contingut cultural o a espectacles públics per raó del càrrec o funció que es mantingui.

Abstenció i recusació

El personal de la URV ha d'abstenir-se de participar en els procediments administratius quan es donin les circumstàncies previstes a l'article 23 de la Llei 40/2015, i ha de fer-ho seguint el procediment que s'hi descriu.

Així mateix, les persones interessades en algun procediment administratiu, poden sol·licitar la recusació d'algun membre del personal de la URV tot seguint el procediment descrit a l'article 24 de la Llei 40/2015, quan es donin les situacions previstes a l'article 23.2. Els escrits de recusació s'han de remetre a la unitat tramitadora del procediment.

Article 23. Abstenció.

1. Les autoritats i el personal al servei de les administracions en els qui es donin algunes de les circumstàncies assenyalades a l'apartat següent s'han d'abstenir d'intervenir en el procediment i ho han de comunicar al seu superior immediat, el qual ha de resoldre el que escaigui.

2. Són motius d'abstenció els següents:

  • a) Tenir interès personal en l'afer de què es tracti o en un altre la resolució del qual pugui influir la d'aquell; ser administrador de societat o entitat interessada, o tenir qüestió litigiosa pendent amb algun interessat.
  • b) Tenir un vincle matrimonial o una situació de fet assimilable, i el parentesc de consanguinitat dins del quart grau o d'afinitat dins del segon, amb qualsevol dels interessats, amb els administradors d'entitats o les societats interessades i també amb els assessors, representants legals o mandataris que intervinguin en el procediment, així com compartir despatx professional o estar associat amb aquests per a l'assessorament, la representació o el mandat.
  • c) Tenir amistat íntima o enemistat manifesta amb alguna de les persones esmentades a l'apartat anterior.
  • d) Haver intervingut com a pèrit o com a testimoni en el procediment de què es tracti.
  • e) Tenir relació de servei amb una persona natural o jurídica interessada directament en l'afer, o haver-li prestat en els dos últims anys serveis professionals de qualsevol tipus i en qualsevol circumstància o lloc.

3. Els òrgans jeràrquicament superiors a qui es trobi en alguna de les circumstàncies assenyalades al punt anterior li poden ordenar que s'abstingui de tota intervenció en l'expedient.

4. L'actuació d'autoritats i personal al servei de les administracions públiques en els quals concorrin motius d'abstenció no implica, necessàriament i en tot cas, la invalidesa dels actes en què hagin intervingut.

5. La no-abstenció en els casos en què concorri alguna d'aquestes circumstàncies dóna lloc a la responsabilitat que sigui procedent.

Article 24. Recusació

1. En els casos que preveu l'article anterior, els interessats poden promoure la recusació en qualsevol moment de la tramitació del procediment.

2. La recusació s'ha de plantejar per escrit, en el qual s'ha d'expressar la causa o causes en què es fonamenta.

3. L'endemà, el recusat ha de manifestar al seu superior immediat si es dóna o no en ell la causa al·legada. En el primer cas, si el superior aprecia la concurrència de la causa de recusació, n'ha d'acordar la substitució tot seguit.

4. Si el recusat nega la causa de recusació, el superior ha de resoldre en el termini de tres dies, amb els informes i comprovacions previs que consideri oportuns.

5. Contra les resolucions adoptades en aquesta matèria no es pot interposar cap recurs, sense perjudici de la possibilitat d'al·legar la recusació en interposar el recurs que sigui procedent contra l'acte que posi fi al procediment.


Mecanismes de notificació i denúncia

La URV ha habilitat els mecanismes de notificació i denúncia que permeten que qualsevol persona pugui comunicar o denunciar un presumpte frau. Aquestes comunicacions es poden fer de forma anònima i confidencial, amb la garantia que la URV no tolerarà cap mena de represàlia contra aquella persona que comuniqui les seves sospites i rebrà una resposta de la URV sobre la gestió d'aquest fet.

Les notificacions i denúncies es tramiten a la Comissió Antifrau de la URV, mitjançant:

Altres mecanismes de recollida de suggeriments, queixes o denúncies que publiqui la URV a la pàgina web


Mapa de riscos de frau, corrupció i conflicte d'interès

El Pla d'integritat institucional i mesures antifrau de la URV preveu, en el seu preàmbul, la creació d'un mapa de riscos de frau, corrupció i conflicte d'interès de la Universitat que permetin adoptar les mesures de prevenció, detecció, correcció i persecució escaients.

El Pla també determina que aquest mapa s'elabori un grup de treball de caràcter transversal.

Per a l'elaboració del mapa de riscos de frau ens hem basat en la metodologia proposada per l'Oficina Antifrau de Catalunya i en l'eina que ha posat a disposició la Comissió Europea, "Evaluación del riesgo de fraude y medidas efectivas y proporcionadas contra el fraude".